Ik mag weer! Race 2 van de PTC Racing Cup staat voor de deur op het circuit van Zolder. Een uitstapje voor de Nederlandse cup die doorgaans racet op de Nederlandse circuits. Woensdagochtend kom ik aan. In de middag is er een trackday van SkyLimitEvents waardoor er is gelegenheid om te trainen. Uiteraard maak ik graag gebruik van de gelegenheid om de auto tijdens deze training goed af te stellen voor de race.
We hebben 2 sessies van 1uur gereden waarbij sessie 1 gericht was op het afstellen van de voorkant en sessie 2 het afstellen van de achterkant van de auto. Aan het eind van de dag zijn we erg tevreden met de afstelling van de auto.
Donderdag race dag:
De donderdag begint vroeg met de briefing en kort daarna de eerste vrije training. De training verloopt erg rommelig en al snel komt er een rode vlag. In bocht 1 gaat een auto over de kop. De marshalls hebben even de tijd nodig om de baan weer vrij te maken. Hierdoor blijft er weinig tijd over om nog even lekker in je ritme te komen. Het lukt om nog een paar ronden te rijden. In totaal heb ik deze training 5 ronden kunnen tijden. Niet fantastisch, maar ik heb wel een 2e tijd op de klok kunnen zetten.
Kwalificatie:
Als de kwalificatie begint ga ik direct de baan op. Met de rode vlag van de vrije training in het achterhoofd wil ik geen risico nemen en op deze manier zorgen voor voldoende rondjes. Als er een einde komt aan de kwalificatie is er gelukkig geen rode vlag geweest. Ik heb voldoende rondjes kunnen rijden maar niet echt lekkere vrije ronden. Telkens kom ik verkeer tegen en dus net niet lekker uit. Geen perfecte ronde, maar toch heb ik ook nu de 2e tijd neergezet. Ik kan dus tevreden en met een goede uitganspositie naar de 1e wedstrijd.
Het duurt lang voordat de auto’s worden vrij gegeven vanuit het parc ferme. Er is dus weinig tijd om de auto na te kijken én op tijd bij de opstelplaats te zijn voor race 1.
Race 1:
Ik start vanaf p2, aan de buitenkant van de bocht. De lichten gaan aan, de spanning stijgt en als de lichten uitgaan, kom ik enorm goed weg. Net niet genoeg om de kop van de race te pakken. Ik sluit aan bij nummer 1 maar die trekt al snel een gat. In de 2e ronde verlies ik 1 plek en rij ik op de 3e plaats.
Na een ronde of 6 blijkt dat ik met iets te hoge bandenspanning rij en langzaam komt de nummer 4 dichterbij. Er ontstaat een gevecht om mijn 3e plek en met nog 3 ronden te rijden moet ik hem voorbij laten. Het lukt mij om aansluiting te houden. Ik moet er hard voor werken, maar ik kan redelijk bij hem in de buurt blijven, de druk opvoeren en loeren op een foutje.
In de laatste ronde voer ik de druk echt op en dwing ik hem in een foutje. Hij maakt een fout in bocht 1 en in de 2 bocht kan ik hem aanvallen. Ik maak een schijnbeweging naar buiten, waar hij op reageert, en ik duik hem aan de binnen kant voorbij. Ik doe mijn uiterste best om een gaatje te creëren, maar hij blijft aan mijn bumper kleven. Het is zo close dat het er even op lijkt dat ik mijn 3e plaats niet kan vasthouden. De een na de laatste bochtencombinatie haalt hij mij rechts in. Omdat de bocht naar links is en ik extreem laat rem, lukt het om hem voor te blijven en als 3e over de streep te komen.P3, YESS! Heel blij, wat een mooi gevecht.
Op naar het podium, P3 overall en P1 bij de rookies! Dat kan ik mooi meenemen naar race 2 hoppa!
Race 2:
We starten met een “reverced grid” voor de 1e tien. Oftewel, ik ben race 1 als 3e geëindigd en nu start ik race 2 dus op P7. In de basis dus 6 langzamere deelnemers voor mij en 2 snellere achter mij.
Als de lichten uitgaan en we met zijn alle op de eerste bocht afstormen zit ik midden in het pack. Ik na geen kant op en wil de auto toch wel graag heel door de 1e bochten loodsen. Het kost mij in de 1e ronde 2 bij de start en ook verder op in deze ronde verlies ik plaatsen. Ongelukkig in het verkeer. Als we de 2e ronde ingaan, wil ik er volle bak voor gaan. Bij het inhalen kom ik op de kerb en precies op dat moment schakel ik. Hierdoor schakel ik hem in de verkeerde versnelling en blaas ik de motor op…. Einde race! Waardeloos, verdrietig, boos, teleurgesteld. @#$*!
Ik heb laten zien wat ik waard ben, podiumwaardig, maar potverdorie wat een pech! Er zijn kostbare punten blijven liggen in het kampioenschap en er is een behoorlijke klus overgebleven voor het team. Het team werkt nu hard om de auto weer klaar te krijgen voor de volgende race, 26 mei Hemelvaartsdag op het circuit van Zandvoort.
Ik ga hier uiteraard opnieuw mijn uiterste best doen om een goed resultaat te halen.
Zodra het tijdschema bekend is zal ik deze samen met de link naar de livetiming posten op mijn website en social media.