Donderdag middag 24 september , half twee, snel naar huis even wat drinken, naar de wc en hup in de auto op weg naar Spa voor een weekend karten, YEAH!!
Na een lange rit van bijna vier uur kwamen we aan op het circuit, eerst aan de verkeerde kant (bij eau Rouge) waarvan later bleek dat we niet de enige waren. Nadat we het circuit rond hadden gereden en waren aangekomen bij het kartcircuit, zochten we een geschikte plek om de caravan neer te zetten. Jayro was er ook al en samen gingen we naar de baan om te zien hoe deze eruit zag. Toen de caravan waterpas(uitdaging) stond en de aggregaat draaide gingen we ff lekker chillen achter de Xbox. Daarna op tijd naar bed om uitgerust aan de dag trainen te beginnen.
Vrijdag de training:
Na een koude nacht en een lekker ontbijt moesten we eerste de kart in elkaar zetten. Toen we onze koude neus buiten de caravan staken bleek het terrein al redelijk gevuld. Jody, Damon en Johan de Lange stonden naast ons en ook Marcel en Brylan waren er. Het was meteen gezellig. Omdat de caravan achter de auto hing moest de kart gedemonteerd in de kofferbak, deze most dus eerst in elkaar gezet worden. We startte op een natte baan omdat het ’s nachts had geregend. Het was wel droog en het zou een prachtige dag worden. Met een natte baan en geen grip was het vooral de bedoeling om veel rondjes te rijden. Ik had nog nooit op deze baan gereden en meters maken was dus noodzaak. Het afstellen van de kart hebben we de ochtend gelaten voor wat het was. Inmiddels was ook Mathieu, van KWM Racing, aangekomen en net als de vorige wedstrijd zou hij ons helpen bij het vinden van de juiste afstelling. Na elke training ging ik bij hem langs om te vertellen wat ik voelde en hij vertelde mijn vader dan welke aanpassing het beste was. Zo kwamen we uiteindelijk uit op een 51.07 uit, een prima tijd. Na het trainen hebben we met de jongens nog wat gespeeld en uiteindelijk belande we achter de Xbox. Ook nu gingen we weer op tijd naar bed om goed uit te rusten van deze vermoeiende dag.
Zaterdag wedstrijddag:
De dag begon met vier korte trainingssessies van 12 minuten. Ik zat snel weer op de tijd van vrijdag, maar wilde eigenlijk een stukje sneller, dus probeerde we nog wat kleine dingen aan te passen. Tijdens de tweede training moest ik binnen komen omdat ik pech had. Mijn linker wiel zat los, er was een wielbout afgebroken. Met de hulp van Jody en Johan(en hun gereedschap) wisten we dit euvel te verhelpen en kon ik de derde training weer meerijden. Voor de kwalificatie verhoogde we de bandenspanning wat, maar dit hielp niet erg. Met een laatste aanpassing moest het in de race helemaal goedkomen. Met veel vertrouwen ging ik de race in. Ik had in de kwalificatie en mooie 8e tijd neergezet en was daar erg blij mee.
Race 1:
Helaas mislukte de start doordat mijn motor afsloeg, ik moest dus achteraan sluiten en proberen om de aansluiting te krijgen. Dit lukte goed en na het tweede rondje had ik de eerste ingehaald. Inhalen was lastig, maar na de chicane bij het opkomen van het rechte stuk lukte het mij om telkens iemand in te halen. Na een lange race met spannende gevechten eindigde ik de race als 8e, waar ik begon. Ondanks de mislukte start had k een heel goed gevoel overgehouden aan de race, ik had er het maximale uitgehaald. De laatste aanpassingen die we gedaan hadden, bleken goed te werken. Ik had mijn snelste tijd verbeterd naar 50.6 en daarmee ik de tijden van de nummer 4 tot 7, vol vertrouwen op naar race 2!
Race 2:
Ik mocht weer starten van af de 8e plek, deze keer was ik gebrand op een goede start. Bij het wegrijden van de paddock hikte mijn motor weer. Ik hoopte dat het bij de start niet zou gebeuren. De spanning nam behoorlijk toe, maar het lukte mij goed weg te komen. Jesse en Bastiaan trokken gauw een gat maar ik kon aansluiten in het treintje vanaf plaats 3, zelf reed ik op dat moment 8e. Doordat ik met Simon en Max aan het knokken was raakte we wat achterop bij Jordy. Met z’n drieën werd het een race van stuivertje wisselen. Op de bumper van Max probeerde ik hem zenuwachtig te maken en hem zo te passeren, na een aantal rondes lukte dit ook bij het opkomen van het rechte stuk. Ik had een betere exit vanuit de chicane en kwam ik met meer snelheid naast hem. Bij het aanremmen van de bocht had ik hem te pakken. Het lukte me echter niet om los te komen en na een paar rondes lag ik 9e. Ik probeerde uit alle macht Simon in te halen bij het opkomen van het rechte stuk, maar omdat Simon een helm heeft met achteruitkijkspiegel kon ik hem echter niet verrassen met een inhaal manoeuvre en blokte hij me elke keer. Ronde na ronde reden we bij elkaar op de bumper, heel erg spannend, tot de laatste ronde aanbrak dacht ik te eindigen op de 9e plek. Ik probeerde Simon en Max onder druk te zetten en natuurlijk probeerde ook Simon Max onder druk te
zetten. Na het rechte stuk, bij het ingaan van de eerste bocht raakte Simon en Max elkaar en kon ik tussendoor glippen. Met nog een paar spannende bochten met Simon op mijn bumper, kwam ik als 7e over de streep. Een zwaar bevochte 7e plek, helemaal blij en tevreden genoot ik extra van mijn laatste uitrij ronde. Met een snelste tijd van 50.4 had ik niet alleen mijn persoonlijk record verbeterd, maar had ik ook de aansluiting gevonden met de jongens voor mij. Dit was helemaal te gek omdat ik de vorige races nog een gat had van 0.8 seconde. Voor het dag klassement was ik 8e geworden.
Zondag zijn we op ons gemakkie richting huis gereden. Met een fantastisch gevoel, oh wat hebben we genoten. Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en de gezelligheid dit weekend, het was echt helemaal top!!
Op naar de volgende race, Eindhoven, De Landsard, 24 oktober……