Het is tijd voor de 3e ronde van de NXT GEN CUP 2024! Dit keer racen we op het circuit Sachsenring waar de eerste races al in 1927 werden verreden. Een prachtig circuit waar ik nog niet eerder ben geweest. Net zoals het eerste race weekend, is het weer een “dubbel” weekend en rijden we weer 4 wedstrijden dit weekend en 2 kwalificaties. het beloofd een druk weekend te worden! Een weekend met ups en downs.
Als bijna gewoon komen donderdag bij het begin van de avond aan op het circuit. Een kwestie van de toegangsbewijzen regelen en vervolgens een plek zoeken. We krijgen een mooie plek aangewezen waar meer campers en caravans in een grote cirkel staan. Een plaats aan de rand van het circuit, prachtig. Wel een behoorlijk stuk van de pitstraat verwijderd, maar dat mag de pret niet drukken. Voordat het echt donker wordt, loop ik nog een trackwalk om van dichtbij te zien hoe de hoogteverschillen van de baan in het echt zijn.
Vrijdagochtend worden we redelijk vroeg wakker gemaakt door een rijdende mini! De organisatie heeft hier ook nog niet gereden en ze hebben informatie nodig om te kunnen bepalen met hoeveel vermogen we dit weekend kunnen racen. Om die reden voeren ze dus een testrun van een aantal rondjes uit. Alvast goed om te zien hoe lastig het gaat worden om deze baan en auto goed onder controle te krijgen in die bochtencombinatie.
Sessie 1:
Als alle administratieve handelingen achter de rug zijn kunnen we beginnen aan de training. Omdat de Sachsenring dus echt een enorm lastige baan is, verloopt training 1 erg lastig. Er ligt nog weinig grip op de baan, en met 2 “Full corse yellow’s” vanwege auto’s in het grind, wordt de helft van de sessie verpest. Zonde van de tijd, de sessie was erg rommelig maar toch heb ik een redelijk oke gevoel.
Sessie 2:
Na het bekijken van de data van de eerste training ga ik de baan op met een duidelijk doel. Ik moet op een aantal punten verbeteren en daar ga ik mij op focussen. De sessie gaat verder goed met weinig bijzonderheden. Helaas is de snelheid er nog niet echt en heb ik veel te doen voor de kwalificatie van de zaterdag.
Zaterdag:
De kwalificatie:
Na de training heb ik veel tijd besteed aan het kijken van onboards en data van andere rijders om die te vergelijken met mijn eigen. Ik heb hierdoor nog beter gezien hoe ik mij kan verbeteren en dit geeft direct resultaat in de kwalificatie. Ondanks 2 “full course yellow” situaties lukt het me toch om een goede ronde neer te zetten. P2! Tevreden.
Race 1:
Na de kwalificatie heb ik een goed gevoel met de auto en vertrouwen dat ik snel zou zijn in de race, en dit klopt. Ik heb een goeie start en kan een klein gaatje trekken. Helaas sluiten de rijders achter mij snel aan en verlies ik in de 3e ronde mijn eerste plek en helaas ook de 2e. Gelukkig lukt het me wel om deze 3e plek te verdedigen en vast te houden. We rijden in een treintje van soms 4 soms 6 auto’s. Als we de laatste ronde ingaan word er nog druk van positie gewisseld. Omdat ik net niet de snelheid heb, kan ik niet aanvallen en voor de winst gaan. Ik kom als p3 over de finish. Niet helemaal tevreden. Op naar race 2.
Race 2:
Na de teleurstelling van race 1, ben ik erg gedreven om het beter te doen in race 2. Deze race begint als gebruikelijk met een “reversed grid”. Omdat ik als 3e ben gefinishd in race 1, moet ik nu als 6e starten. Uit de vorige races blijkt dat ik snel door het verkeer heen kan komen, dus heb ik vertrouwen dat ik dat ook nu kan. Dit lukt snel en na 1 ronde lig ik al op P2! Een goed begin, maar de druk stijgt en het gevecht voor P1 gaat ondertussen tussen 5 man! Mega veel actie.
In de laatste ronde duiken we met z’n vijven de laatste bochten in. Ik lig dan op een 4e plaats, ik ga in de een na laatste bocht een beetje wijd en blijf aan de buiten kant en lijk helaas als 5e te gaan fishen. Maar voor mij gaat een auto heel wijd door de laatste bocht het gravel in en kom ik als p4 over de finish. Omdat het zo close was en soms té close, wordt er door de wedstrijdleiding straf uitgedeeld en krijg ik de 3e plek cadeau. Weer p3 en weer niet helemaal tevreden.
‘s Avonds tijdens het eten wordt de loterij gehouden voor wie welke auto rijdt tijdens het laatste raceweekend op het circuit van Hockenheim. Als ik aan de beurt ben en mijn balletje pak, heb ik de auto van de sponsor Varta geloot. Ik zal dus in deze gele auto (uiteraard met mijn eigen deuren) de strijd aangaan..
Zondag:
Na de frustratie van dag 1 hebben we diep in de data gekeken. Hier valt een vermogensverschil in de auto’s zien. Omdat de organisatie alles op alles zet om met gelijke middelen te racen, wordt door de technisch engineers de mapping gecontroleerd en de auto opnieuw gekalibreerd. Maar helaas om nog onduidelijke reden stopt de auto hierbij. OEPS.. ja, niks meer.
Kwalificatie 2:
Met nog 15 minuten te gaan tot het begin van de kwalificatie heb ik geen auto. Er wordt druk gebeld en overlegd door de organisatie en met nog 10 minuten te gaan moet ik snel overrennen naar een andere auto om toch deel te nemen. Deze “reserve” auto is op zaterdag gebruikt door Mattias Killing, de bekende Duitse sportverslaggever en is nu dus voor mij. Helaas vanwege de tijd kan de stoel niet worden aangepast, maar door hard werk van vele monteurs sta ik 3 minuten voor de sessie aan het einde van de pitlane klaar met hier en daar een extra kussentje om ervoor de zorgen dat ik in de stoel “pas”.
Omdat ik niet in de beste positie zit, duurt het even voordat ik gewend ben, maar als snel zet een hele snelle tijd neer. Maar de rest zit dicht achter me als er een auto van de baan schiet en er een code rood komt. Na de code rood mag iedereen nog een laatste keer de baan op, ook ik ga de baan nog een keer op, maar ik heb niet genoeg energie over en dat blijkt bij de andere ook zo te zijn. En ik heb dan echt POLE POSITION! Gezien de late wissel van de auto ben ik hier écht heel blij mee!
Race 3:
Na de pole start ik met mijn neus naar de binnenkant van bocht 1, niemand die mij bij de start die 1ste positie gaat afpakken. Het lukt mij bij de start de leiding te pakken, maar na ronde 2 verlies ik de 1ste plek en lig ik P2. Als de rijder voor mij een foutje maakt, kan ik toch P1 terugpakken en lig ik weer aan kop. Omdat de rijders achter mij beginnen te vechten kan ik een goed gat slaan en rij ik weg van de rest. Een saaie race richting de overwinning waar het in de laatste paar bochten nog even spannend wordt. Vanwege het feit dat mijn remmen niet meer helemaal goed werken, wordt nog aangevallen met een “push to pass”. Ik kan deze aanval goed opvangen. P1 een heerlijke overwinning die na het gedoe écht goed voelt!
Net als bij de voorgaande races is er ook vandaag een handtekeningensessie. Op de DTM paddock is weer een plek gereserveerd waar wij aan de aangekomen fans onze handtekeningen en flyers en posters uitdelen. Geweldig om te zien hoe enthousiast er gereageerd wordt.
Race 4:
Vanwege de “reversed grid” start in nu als 8e en heb ik dus wat te doen. Ik kom weer goed weg en kan ik net als race 2 snel naar voren. Maar dan…. Ik merk dat mijn rempedaal steeds zachter en zachter word en dat de auto steeds minder begint te remmen. Het word zelfs zo erg dat ik de snelheid echt niet meer heb om met de kop mee te komen. Voor elke remzone moet ik mijn rem oppompen om druk op te bouwen en weet ik niet precies wanneer hij goed remt. Gelukkig rijdt de auto nog en hij remt nog steeds, soort van. Omdat ik toch nog wat moet probeer ik zo snel mogelijk om het probleem heen te rijden en dat lukt redelijk. Ik lig bij het ingaan van de laatste ronde op de 5e plek en begin steeds meer te wennen aan “geen remmen”. Ik rij het gat naar P4 dicht en kan net over voor de finish de 4e plaats pakken. F**ck.
P4, niet verschrikkelijk maar niet wat we willen in de strijd voor het kampioenschap. Na een bewogen weekend, met veel ups-and-downs, ga ik nog steeds 1e in het kampioenschap. Met een voorsprong van 24 punten. Er staat nog 1 weekend op de kalender. Op het circuit de Hockenheimring worden de laatste punten verdeeld. Het zal spannend worden en ik ga er weer mijn best doen om te knallen. We hebben 1 doel, het kampioenschap pakken!