Race 2, 2x 6 uur op het circuit van Mettet

Na het uitvallen tijdens de eerste race zijn we allemaal gebrand op uitrijden. De auto is compleet hersteld, de complete voortrein inclusief motor is vervangen en er helemaal klaar voor.

Vrijdag:

Er staan 2 trainingen van 4 uur op de planning. Elke training zal ieder een uur rijden. De vrijdagochtend staat in het teken van inrijden. Ik mag beginnen met het eerste uur. De motor rustig inrijden en zien of alles goed functioneert. Aan snelle rondetijden wordt dus niet gedacht. Aan het einde van de ochtend is iedereen tevreden met de voortgang.

Na het eten stap ik weer in voor mijn 2e stint. Na ongeveer 45 minuten rijden voelt het alsof er recht iets mankeert. Ik rij rustig(heel langzaam) terug naar de pit box. Na controle blijkt dat de aandrijfas defect is. Deze was splinternieuw, vreemd en balen. De aandrijfas is snel vervangen en de training kan door. Aan het einde van de dag klopte alles, de auto voelde verder goed. Nog wat controles en de auto is klaar voor de kwalificatie op zaterdag.

Zaterdag:

het programma is eerst 2x een kwalificatie van 2 uur en daarna de 1e 6 uurs wedstrijd. Het plan is duidelijk en we gaan ervoor. De kwalificatie wordt ze verdeeld dat we allemaal even lang rijden. Omdat we deze keer gaan voor uitrijden spreken we af dat uiteindelijk Tristan de gooi naar de snelste tijd gaat doen. Wij proberen allemaal vlot te rijden, maar niet tot het gaatje. Constant, daar gaat het om. Al snel is duidelijk waar we staan. De pace was goed en ik rij In beide kwalificaties een goede tijd. Ik heb een top gevoel in de auto. Aan het einde van beide kwalificaties staat we 2e, TOP!

Race 1:

De strategie voor de 1e race is gemaakt en ik start voor het eerst in mijn carrière in de auto. Arno gaat als 2e, Maarten als 3e en Tristan rijdt de laatste stint. Ook nu wordt weer duidelijk afgesproken dat uitrijden het belangrijkste is. Vlot rijden maar niet op/over de grens. Er wordt een richttijd afgesproken, daarmee moet het goedkomen.

Ik ben mega zenuwachtig voor de start. De start ging heel erg slecht. Ik had veel wielspin en ik verloor tot aan bocht 4, 3 posities. Uiteindelijk rij ik op p6 en vindt ik mijn ritme. Het is druk op het kleine circuit en omdat er verschillende klassen rijden heb je soms te maken met achterblijvers, of wordt je zelf ingehaald door een snellere klasse.

De ene keer gaat dat makkelijk, de andere keer komt het niet lekker uit en kost het tijd. Na Ongeveer een half uur rijden merk ik dat er iets niet goed is. Mijn stuur begint los te zitten. Ik probeer op de rechte stukken de boutjes aan te draaien, dat lukt niet helemaal maar voldoende om door te kunnen rijden. Het is niet ideaal, maar een extra stop zou ons erg benadelen. Tijdens mijn stint kan ik gelukkig wel de richttijd rijden die is afgesproken hebben.

Mijn stint is dan ook erg steady en ben ik uiteindelijk best tevreden. Als team hebben we verder een oké race gereden. We hebben nog pech gehad bij een stop omdat tijdens de safetycar het stoplicht aan het einde van de pitstraat 2 ronden op rood bleef staan. Het laatste uur klimmen we nog van plaats 13 naar plaats 10 in de laatste ronden. Met een 10e plaats kunnen we zeggen dat we de race hebben uitgereden. Op naar race 2 en hopelijk en beter resultaat.

Zondag:

Voor de race is er nog een korte warm-up. Ik mag plaats nemen achter het stuur. Even de boel warm draaien en controleren of alles verder functioneert. Na 15 minuten kom ik terug in de box voor de laatste technische checks en dat kunnen we naar de start. Dit keer start Tristan de race, ga ik als 2e, Maarten als 3e en Arno rijdt de auto naar de finish.

De start ging goed, er was een crash bij de eerste bocht, maar hier komen we goed langs. Als de safetycar de baan verlaat start de race soort van opnieuw. We zijn constant in gevecht met p1, p2, p3  het ene moment liggen we 1ste en het andere moment 3e en weer 2e. Uiteindelijk krijg ik de auto voor mijn stint als we op de 3e plaats rijden.

Door een mega goeie stop kwamen we vlak achter nummer 3 de baan op. Ik haal p3 in en door een pitstop van de nummer 2 word ik nummer 2. Lang blijf ik op de 2e rijden. Na ongeveer een uur rijden maak ik het verschil met het inhalen van verkeer en is het gat met p1 heel klein geworden, ik heb mijn stint banden en remmen gespaard en dus kan ik nog een aantal rondes pushen. Ronde na ronde zie ik het gat kleiner worden en kan ik denken aan een inhaalactie. Omdat het niet helemaal lukt om aan zijn bumper te komen, moet ik een actie inzetten van iets verder.

Op een plaats waar hij het niet verwacht, rem ik van ver, heel diep in en pak ik P1. Met een betere exit van de bocht trek ik meteen een gat en langzaam loop ik uit. Bij de wissel komen we als 3e terug op de baan. Maarten rijdt een heel steady stint en als Arno in de auto stapt voor de laatste stint komen we als 5e terug op de baan. Met de nummer 2 en 3 die nog een stop moeten maken is er nog alle kans op een podium.

Door de stop van nummer 3, komen we 4e te liggen. De nummer 2 maakt een stop, maar blijft voor ons op de baan. Het zal dus tot het einde spannend worden en Arno zal het op de baan moeten doen. Langzaam schuift hij aan bij p3 en ontstaat er een gevecht. Op dezelfde plek als ik, haalt hij in en hebben we p3 vast. De volgende ronden zijn heel erg spannend. Hij krijgt niet de kans om weg te rijden en moet hard verdedigen. Samen het rechte stuk van start finish op…..

SAFETYCAR, CODE ROOD, wat nu!! We zijn ingehaald, ze halen alle twee de safetycar in… wat gebeurd er allemaal. De spanning stijgt, de wedstrijd is beëindigd. Wat gaat er gebeuren. Wij zijn ingehaald, ze hebben samen de safetycar ingehaald, dat mag niet…  Uiteindelijk is het passeren van start/finish voordat de safetycar de baan op kwam de einduitslag. Wij hebben p3 met een voorsprong van 0,1 seconde, YESS wat een race, zo anders als race 1. Heerlijk en hoe spannend na 6 uur racen.

Het resultaat van dit weekend mag er zijn:

Race 1 P10, beste junioren team

Race 2 P3, en weer beste junioren team

Overall p8 over 2 races

voor meer foto’s klik hier

We gaan met z’n alle met een goed gevoel naar huis, op naar race 3, Magny-Cours!