Nürburgring op zijn best!

Het is weer tijd! Na een lange zomer kunnen we eindelijk weer racen. Deze keer op het iconische circuit, de Nürburgring. Na een succesvol weekend op de Norisring kan ik niet wachten om weer te knallen in de Mini. Met een goed gevoel gaan we onderweg naar de Ring waar ik voor het eerst ga rijden. Ik heb de baan al eens bezocht maar ik heb er nog nooit gereden dus dat is natuurlijk een extra + aan het weekend. Ook zorgt het ervoor dat ik iets meer gespannen ben als normaal, maar dat hoort bij zo’n weekend.

Aangezien we op donderdagmiddag al aankomen is er gelukkig genoeg tijd om het circuit te verkennen door middel van een trackwalk. In alle rust kun ik hiermee de baan goed analyseren en kan ik alle ups en downs zien die je op hoge snelheid misschien niet altijd zo zeer opmerkt. Na de trackwalk is het tijd om nog even lekker een hapje te eten en wat na te praten, om vervolgens lekker naar bed te gaan. Vrijdagochtend kunnen we heerlijk uitslapen omdat de training pas in de middag begint.

Training 1:

Het is prachtig weer en de baan licht er mooi en droog bij, ideaal dus voor een eerste sessie op een nieuwe baan. Omdat wij van te voren van de organisatie onboards en data hebben gekregen weet ik al goed wat ik van plan ben. Volgas vanaf ronde 1 zodat ik zo snel mogelijk de limiet kan vinden, en dat werkt. Na de eerste training sessie sta ik 1ste met een gat naar nummer 2 van 0,340 seconden en dat is behoorlijk wat, Ik ben dus erg tevreden.

Training 2:

Waar ik in sessie 1 vooral de baan wilde leren kennen was de focus voor sessie 2 op het vinden van de juiste rembalans. Dit gaat minder goed als ik had gehoopt en de sessie verloopt rommelig. Ik ben niet tevreden en licht gefrustreerd. Ondanks dat sta ik opnieuw 1ste in deze training. Echter is het gat naar de 2e plaats een stuk kleiner, slechts 0,045 seconden.

De kwalificatie:

Na een lange vrijdag was ik klaar voor de kwalificatie. We hebben genoeg tijd gehad om veel onboards te bekijken en alle verbeterpunten van de vrijdag in me op te nemen. Ik voelde me goed, fit en klaar om te knallen!

Net als op de Norisring ging ik in de kwalificatie samenwerken met Victor Nielsen. In training 1 en 2 stond hij op P2 en wisten we dus zeker dat we voor de kwalificatie hetzelfde doel hadden. Het samenwerken is belangrijk omdat het krijgen van een goede slipstream heel veel verschil maakt. Dit lukt goed!. Aan het einde van de kwalificatie staan we P1 en P2. Helaas door een tracklimit van mij, werd mijn snelste ronde afgenomen en staat Victor p1 en ik p2. Maar ik ben alsnog erg tevreden en blij met mijn startplek.

Race 1:

De baan is droog en het zonnetje schijnt. Kijkend naar de kwalificatie weet ik dat het erg lastig gaat worden De onderlinge verschillen zijn enorm klein. Dat betekent dat iedereen kan winnen!

Mijn start is goed, ik kwam lekker weg en ga comfortabel naar bocht 1 wetend dat ik P2 in handen heb, maar dan komt Lukas Stiefelhagen uit het niets aan mijn binnenkant en pakt p2 van mij af. “Geen stress alles onder controle” denk ik. Maar Lukas heeft het tempo niet om Victor bij te houden. Ik weet dat als ik in gevecht ga met Lukas het gat naar Victor alleen maar groter zal worden. Dus kies ik ervoor Lukas op te duwen, in het midden van de bocht, uit de bocht en op het rechte stuk. Overal duwde ik hem richting Victor en dat lukt!

Nadat ik samen met Lukas het hele gat heb dichtgereden komen we eindelijk aan bij Victor en kiest Lukas ervoor om in te halen…… dit betekent dat de handschoenen uit gaan en iedereen gaat strijden voor zijn plekje. Niks afspraken, niks samenwerken, “let’s fight!”  Omdat ik niet in P1 wil liggen zorg ik er steeds weer voor dat ik op P2 blijf, zodat ik de macht heb van de aanvallende positie. Dit werkt. Door op het juiste en allerlaatste moment goed gebruik te maken van de Push-to-pass, pak ik met 0.046 de overwinning! In de allerlaatste bocht! Een fotofinish maakte het spektakel compleet! Yessss…. Op naar race 2, maar eerst nog even de handtekeningensessie.

Voor de pitbox, in de pitstraat,  zijn lange tafels neergezet waar we met alle rijders op een rij klaar zitten voor de duizenden fans die door de pitstraat heen lopen. Het ziet werkelijk zwart van de mensen en ik kan veel posters en kaarten uitdelen en dus heel veel handtekeningen zetten. Super leuk hoe enthousiast er gereageerd wordt….

En dan gebeurt het, Het weerbericht geeft aan dat er een kans is op regen en dat klopt precies. Ruim voordat race 2 gaat beginnen is het gaan regenen. Eerst een paar spetters. Maar dan gaar het steeds meer regenen. De beekjes stromen over het paddock en het is kletsnat….. maar dan komt voor onze sessie de zon door. De wolken verdwijnen en de wind begint te waaien! Niet genoeg om ons een droge baan te geven maar het is echt aan het opdrogen. Wisselende baanconditie dus, Laat race 2 maar komen!

Race 2:

Race 2 begint met een reversed grid. De uitslag van race 1 omgekeerd voor de 1e 8 rijders. Omdat ik de 1ste was in race 1 moet ik dus 8ste starten en heb ik dus een inhaal race voor de boeg!

We staan klaar voor de start; “light out and away we GO!!” Ik kom goed weg en kies voor de veilige route, ik bemoei me niet met andermans race. Het gedrang is aan de buitenkant van de bocht en ik kies de korte en misschien langzamere binnenbocht. Dit pakt goed uit. Veilig de 1e bocht door en nu aan de bak!

Ik probeer zo snel mogelijk iedereen in te halen en dat lukt. Ik vind grip waar anderen het moeilijk hebben en na 3 ronde lig ik op P2! Maar wel met een gat van 3 seconde naar P1 Victor Nielsen…. Victor is een heel snelle rijder en ik besef me dat ik iets magisch moet doen omdat ik maar 4 ronde heb om het gat dicht te rijden. De eerste ronde gaat voorbij en ik doe er alles aan om dichterbij te komen. Ik ga maar liefst 1 seconde harder!

En dan komt ronde 5, DE ronde van race 2. Als ik de ronde begin, heb ik een achterstand van 1,9 seconden. Gelijk doe ik er alles aan om dichterbij te komen. Met vertrouwen in mezelf en de auto is er niks dat mijn nog tegenhoud! Ik rijd in sector 1 al 1 hele seconde harder en aan het eind van de ronde zit ik al zijn bumper! Nu is het hét moment, gelijk inhalen… en dat lukt, BAM p1! Met veel vertrouwen op mijn snelheid rij ik comfortabel op p1 de finish over! Een heerlijke overwinning, vooral omdat ik het verschil heb kunnen maken in deze lastige omstandigheden. Op naar de zondag en race 3!

Zondag:

Race 3:

De dag begint wederom nat, maar vervelender, er is mist. Hierdoor kun je slecht 100 meter vooruit zien en dat betekend dat de baanposten elkaar niet kunnen zien. Vanwege veiligheidsregels is het dus onduidelijk óf we gaan starten. In eerste instantie wordt de starttijd steeds opgeschoven. Uiteindelijk wordt besloten dat er eerst een kwalificatie van de DTM te laten rijden. Om vervolgens ons te laten starten.

Net als race 2 is de baan weer nat, maar deze keer minder nat als de dag ervoor. Het heeft zeker geholpen dat de auto’s van de DTM hebben gereden. De baan word al wat droger en ik sta deze keer niet op P8 maar op P2. De start verloopt goed en ik kan mooi volgen, na een paar rondes neem ik de leiding over en leid ik het kopgroepje, maar door de enorme slipstream kan ik helaas niet losrijden.

Het groepje achter mij neemt mijn lijnen over en is net zo snel en soms vanwege de slimstream of Push-to-pass iets sneller. Ik weet een aanval van Linus af te slaan en Ik blijf tot in de laatste ronde alles geven. Tot de laatste bocht is het spannend. Dit keer heb ik geen push-to-pass over om een aanval te verdedigen. Toch lukt het mij om Enzo, in zijn laatste poging mij in te halen, op te vangen. Weer met een fotofinish! Met een voorsprong van 0,046 seconde win ik ook deze 3e race!

3 uit 3 wat een gaaf gevoel! Van te voren nooit gedacht dat dit kon, maar oei wat was het spannend op momenten. Yesss! Ik ga hier nog even van genieten…. Maar niet te lang want de volgende races zijn alweer aanstaande.

De volgende baan is Sachsenring, net als de Nürburgring helemaal nieuw voor mij, maar met gat van 46 punten in het kampioenschap naar P2 ga ik er met veel vertrouwen naartoe. Ik kan niet wachten tot het weekend begint!

Voor meer foto’s

Wil je alle wedstrijden terugkijken?