Een nieuwe kans en een nieuwe uitdaging; The NXT Gen Cup!

Na een goed begin van het jaar in de Ford Fiesta sprint cup, waar ik na 2 weekenden racen als leider in het klassement sta, is het tijd voor een nieuwe stap, een nieuwe kans, een nieuwe uitdaging! Dé NXT Gen Cup!(Next Generation Cup) De NXT Gen Cup is de eerste 100% elektrische toerwagen cup in de wereld. Een unieke auto en een uniek concept.

Vorig jaar zomer heb ik een race van de NXT Gen Cup op de Nürburgring bezocht. Hierna bleef ik geïnteresseerd in de klasse en heb ik ze goed gevolgd. Ik heb een aantal keer gesproken over de technische en competitieve kant van de klasse én de gelijkheid van de auto’s. Na een van de gesprekken deed zich de mogelijkheid voor om deze auto te testen in Misano. Na deze 2-daagse test werd de indruk nog beter. De NXT Gen Cup in mijn nieuwe stap, een nieuwe kans en een nieuwe uitdaging!

Het eerste weekend is op het stratencircuit van Neurenberg, een korte maar uitdagende baan. Het is mijn eerste keer op een stratencircuit en ook nog mijn eerste raceweekend in deze raceauto. Het zal daarom een spannend weekend worden! In de NXT gen cup staat de rijder en de ontwikkeling daarvan op nummer 1. Een belangrijk onderdeel daarvan is een rijderscoach, mijn rijderscoach heet Tim, Hij zal samen met mij de data gaan analyseren en mijn persoonlijke verbeteringen bespreken. Ook denkt hij mee over de afstelling van de auto. Ik krijg van de organisatie ook een monteur toegewezen genaamd Emiel. Hij zal i.o.m. de engineer aan mijn auto werken. Twee nieuwe mensen die dus erg belangrijk voor mij zullen zijn. Daarnaast word er door middel van een loterij bepaalt in welke auto je rijdt. Voor dit eerste weekend kan ik rekenen op de auto die ik ook tijdens de test in Misano had en dat is ondanks de gelijkheid van de auto’s toch een fijn gevoel.

Ik kan dit weekend ook rekenen op Jelle Koeten. In onze samenwerking met Motorsport Techlabs zijn er een aantal vlakken waarbij de NXT gen en Bas koeten Racing elkaar goed in kunnen vinden, namelijk innovatie en talentenontwikkeling hierdoor is Jelle ook erg erg geïnteresseerd in deze cup. Ook kan Jelle mij goed helpen in de race weekenden met zijn vele jaren ervaring in de autosport.

Donderdag:

Na een lange reis zijn we dan echt aangekomen op het circuit. Een bijzondere locatie. Ik krijg gelijk een eerste gevoel van de sfeer en indruk van de baan. Het is namelijk niet zomaar een raceweekend, we rijden in het voorprogramma van DTM. Een van de meest bekende race klassen wereldwijd!
Nadat we een rondje over de baan hadden gelopen is het tijd om wat administratieve zaken op orde te brengen. Mijn licentie moest gecontroleerd worden, ik moet wat handtekeningen zetten en daarna is het tijd voor de rijders briefing. Ondertussen voorzien mijn vader en beste vriend koen de auto van mijn sponsorstickers. Als afsluiter loop ik samen met mijn engineer nog een ronde over de baan. Als laatste gaan we nog even napraten en dan kunnen we op naar morgen!

Vrijdag:

De vrijdag begint vroeg. Voordat we gaan rijden krijgen we namelijk eerst nog een korte toespraak van de organisatie, waaronder E-safety aandachtspunten. Pas daarna mogen we de auto in. Na deze toespraak maak ik me snel klaar om de auto in te stappen. Ik ben er helemaal klaar voor en kan niet wachten om de baan op te gaan. De eerste sessie word al snel een rode vlag nadat iemand een onhandige fout had gemaakt in de eerste ronde. Na de rode vlag hebben we nog een paar rondjes kunnen rijden. Het gevoel met de auto viel nog wat tegen, maar samen met mijn engineer gaan we kijken waar de verbeteringspunten liggen.

De tweede trainingssessie loopt soepel, geen rode vlaggen of andere bijzondere situaties. Tijdens deze sessie heb ik me al op een aantal punten kunnen verbeteren. Helaas nog niet helemaal zoals ik zelf gehoopt had, maar Ik zal er met mijn engineer voor moeten gaan zitten om te zien wat we kunnen aanpassen/verbeteren. Dit belooft wat voor de kwalificatie.

Kwalificatie 1:

In de kwalificatie probeer ik samen te werken met Victor Nielsen. Door elkaar een slipstream te geven krijg je meer topsnelheid door de vermindering van de luchtweerstand. Dit helpt, maar niet goed genoeg en ik eindig op P2. Niet ontevreden, maar met een klein gat naar P1 is het wel even jammer. Ook nu analyseer ik samen met Tim mijn data. Weer kijken hoe en waar ik me morgen in de race kan verbeteren.

Zaterdag:

It’s raceday! Na de kwalificatie heb ik samen met mijn vader en Jelle goed overlegd wat het raceplan wordt. Ik ben samen met Lukas Stiefelhagen, een goeie vriend van mij, de snelste in het veld. Het word dus een zaak om goed samen te werken en vertrouwen in elkaar te hebben en zorgen voor een goede race.

Race 1:

De start verloopt goed en ik kan bij Lukas aanhaken om ons plan in werking te zetten, opduwen en samenwerken tot de laatste ronden en dan vechten tot de streep. Zoals gepland gebeurt het ook.  We racen samen op een extreem hoog tempo tot in laatste ronde.

Bij het uitkomen van de 3e bocht gebruiken we beide onze “push-to-pass” knop, hierdoor krijg je voor 5 seconden 60PK extra. Omdat we deze tegelijk gebruiken kan ik geen inhaalactie wagen, toch kies ik ervoor een “dummy” te doen en net te doen alsof ik inhaal zonder dat ik echt een actie inzet. Lukas schrikt hiervan en verremt zich net genoeg om een slechte bocht te hebben. We komen naast elkaar het rechte stuk op en gebruiken weer beide onze “push-to-pass” knop. Ik lig iets voor met mijn neus maar bij de finish heeft Lukas een voorsprong van 0.037 seconden, een echte fotofinish! Ondanks dat ik 2e ben ben ik erg tevreden.

Race 2:

Voor race 2 krijgen we een reversed grid. Hierbij word de top 8 in de uitslag van race 1 omgedraaid en start de eerste uit race 1 nu dus op P8 en zo verder. Omdat ik als 2e ben gefinished start ik op P7. Een echte uitdaging om naar voor te komen. De onderlinge verschillen zijn klein en dan rijden we ook nog op een stratencircuit! Om het nog wat moeilijker te maken is het in de tussentijd ook nog eens gaan regenen!

Vanwege de veiligheid besluit de wedstrijdleiding om te starten achter de safety car. Na 2 rondjes achter de safety car mogen we van start. Ik kan me snel naar voren werken en lig ik in een paar ronde al op de 2e plaats! Ik voel me als een vis in het water. Door die gevechten ben ik wel wat tijd verloren op de rijder in p1. Hierdoor zal ik het gat niet kunnen dichtrijden. Ik rij de race veilig uit op P2 en ben weer tevreden met een goed resultaat!

Het was een spectaculaire race dag met mooie actie en close racing waar iedereen, blij mee is. omdat het een lange dag was met veel spanning was het een een heel vermoeiende dag, dus tijd om te rusten en weer fit te worden voor de Zondag, want dan is er weer een kwalificatie en weer 2 races..

Zondag:

Er staat een drukke dag op ons te wachten, we beginnen weer met een kwalificatie. Ik voel me na de zaterdag weer erg goed en ben klaar om de eerste overwinning te gaan pakken, maar eerst hoort daar een goede kwalificatie bij.

Kwalificatie 2:

In de kwalificatie werk ik weer samen met Victor. Samen kunnen we knallen om de pole te pakken. Wetend dat het erin zit, begin ik de kwalificatie met veel zelfvertrouwen. De baan is nog licht vochtig maar wel al snel vanaf ronde 1. Ik vind al snel een goeie ronde en sta meteen bovenaan de ranglijst. De ronde is zo goed dat ik verwacht dat ik de snelste zou blijven. Maar in de allerlaatste ronde gaat Linus eronder door en mag ik opnieuw op P2 starten. Erg jammer, maar niet slecht!

Race 3:

Net als met Lukas had ik nu ook met Linus gepraat over een plan voor de race. Aangezien Linus erg onervaren is, wil ik de leiding nemen zodat we samen we kunnen rijden. En zoals afgesproken doen we het. Als de race van start is, neem ik in ronde 2 de leiding over en rijden we samen weg. Helaas kan Linus mijn tempo niet volgen en wordt hij al snel aangevallen door anderen. Hierdoor kan ik een klein gaatje slaan naar de nr 2. In mijn achteruitkijk spiegel komt Lukas stiefelhagen al snel dichterbij, omdat de Mini erg veel slipstream voordeel heeft lukt het me ook niet om de slipstream te verbreken en weg te rijden.

Maar zoals ik al had verwacht begon Lukas nu mij op te duwen en konden we samen een gat slaan naar de concurrentie. En net zoals de eerste race op zaterdag wachten we tot de laatste ronde om te vechten. Het lukt Lukas mij in te halen op het rechte stuk met behulp van zijn “push-to-pass” knop. Omdat hij deze knop gebruikte en ik nog niet heb ik er nog 2 over en hij slechts 1. Het lukt mij om mooi bij hem aan te sluiten. Nu val ik hem aan met mijn “push-to-pass” en zoals ik verwacht rij ik hem met gemak voorbij. Op het laatste rechte stuk naar de finish kan ik hem mooi verdedigen en gebruiken we beide onze “push-to-pass” en kan ik zo mijn 1e overwinning binnen te slepen! Eindelijk!!

Race 4:

Tevreden en blij na race 3 maak ik me klaar voor race 4, met de reversed grid sta ik op P8 en zal ik mijn best moeten doen om mezelf naar voor te werken. Dit lukt goed tot ik bij 2 rijders aankom die enorm veel moeite steken in het vechten met elkaar. Hierdoor verliezen ze de aansluiting naar de auto op de 1e plaats. Ondertussen is dit gevecht door het uitvallen van Lukas niet het gevecht voor de derde plaats maar het gevecht voor de tweede plaats geworden.

Ik wacht geduldig tot ik een goed moment zie en gebruik mijn “push-to-pass” om beide auto’s op 1 recht stuk in te halen! Ik gebruik daarna mijn “push-to-pass” direct weer om een groot gat te slaan. Bevrijd van de rijders achter mij, wetend dat ik het gat niet zomaar dicht te rijden valt kijk ik wat er mogelijk is richting de 1e plaats. Met een gat van 4.6 seconde gaan we de laatste 3 ronde in. Ik weet het gat nog te verkleinen naar 2 seconde maar helaas was de race net niet lang genoeg om aan te kunnen vallen. Maar weer een enorm goeie P2 en een verdiende bijnaam  “Mister consistency“ gekregen. Zo zie je maar dat je er altijd bij moet zijn om de punten te pakken!

Ik ben enorm blij met het weekend en ben de mensen die mij op en naast het circuit helpen enorm dankbaar! ook ben ik trots dat ik mij als leider in het kampioenschap ga klaarmaken voor de volgende race op 16-18 augustus op de Nürbergring! Ik ga er alles aan doen zodat ik daar weer kan knallen en mijn leiding kan in het kampioenschap kan vergroten!

Voor meer foto’s klik je hier

Wil je alle wedstrijden terugkijken? klik dan op deze link

Categories:

Tags: