Afgelopen weekend had ik een druk programma voor de boeg. Vrijdagmiddag vertrokken we met de caravan naar Emmen waar zaterdag de 2e wedstrijd van de Kart4Fun competitie werd verreden. Het was erg slecht weer, het waaide hard en er was veel regen gevallen. Lastige omstandigheden om mee om te gaan. Toch ging het in de vrije training best goed. Ik schoot wel even rechtdoor in de laatste training en belandde hard in de bandestapel. Mijn spoorstang was krom, maar dit probleem was snel verholpen. Na mijn bezoek aan de EHBO en wat bewegingsoefeningen kon ik gelukkig gewoon weer rijden.
Kwalificatie:
Bij de start van de kwalificatie was het inmiddels droog, maar de baan was nog nat. In mijn eerste rondje maakte ik een fout door over de curbstone te rijden en belandde ik achterste voren in de banden. Gelukkig kon ik snel weer onderweg. Het was slecht voor mijn vertrouwen, maar toch kon ik snel weer mijn ritme vinden. De baan werd steeds droger en ik was uiteindelijk best tevreden met een 8e tijd.
Race 1:
Ik startte vanaf de 8e plaats en kwam goed weg, kon mijn plek behouden, maar kon niet aanvallen naar voren. Een flink aantal ronden kon ik bijblijven, maar ik merkte dat ik steeds meer de grip op de baan verloor. De baan was inmiddels goed droog en duidelijk was dat ik op een te harde bandenspanning was vertrokken. Op het rechte stuk kon ik nog iets goedmaken, maar verder was het worstelen. Ik finish uiteindelijk als 9e.
Race 2:
Met een aantal aanpassingen aan de afstelling had ik er veel vertrouwen in om het beter te doen dan race 1. HELAAS, de start was top, maar na 8 bochten was het einde race! Voor mij spinde en botste een aantal karts en die kon ik niet meer ontwijken. Resultaat een (te) kromme spoorstang. Ik was zwaar teleurgesteld en verdrietig. Maar helaas hoort ook dat bij racen. Het is gebeurd en ik kan er niets meer aan veranderen. Na de race konden we de kart van de baan halen en omdat de andere stuurstang ook al een tik had gehad, hebben de beide stuurstangen vervangen. Kart klaar, inpakken en op naar Lelystad voor de wedstrijd voor de RTLGP Kids Cup!
’S Avonds laat komen we aan bij Jody de Lange in Lelystad waar we met onze caravan de nacht zouden staan. Snel slapen en morgen(zondag) vroeg op om op tijd, om 08.00 uur, in te schrijven en de keuring van de kart te laten plaatsvinden. Spannend was nog even dat we geen framenummer konden vinden op ons frame, maar dit werd al gauw opgelost. De kart werd goedgekeurd en we konden onze plaats opzoeken in de grote tent die was opgebouwd op de parkeerplaats van het KartCentrum. Iedereen had een plek toegewezen gekregen om te sleutelen aan de kart, dit was best indrukwekkend met zoveel karts op een rij!
Het weer!
Het weer werd uiteindelijk een hele discussie, het was slecht, regenachtig en dat zou de hele dag zo blijven. Waar ik normaal alleen maar op slicks mag rijden, was nu de mogelijkheid om regenbanden te gebruiken. Dit omdat Chrono de wedstrijd organiseerde en het bij hen normaal is regenbanden te gebruiken. Bij het starten van de dat dus al een hele toestand, ik had namelijk geen regenbanden. Dit gold voor meer karters en omdat we het niet unaniem eens konden worden om slicks te gaan rijden, werd er in alle ijl geprobeerd regenbanden te scoren. Of dit nog niet genoeg was, bleek dat mijn bodyprotector was achtergebleven in de caravan aan de andere kant van Lelystad. Met nog iets meer dan een half uur te gaan, startte een race tegen de klok. En het halen van de bodyprotector en het regelen van regenbanden. Uiteindelijk vlak voor het starten van de warming-up was alles voor elkaar en kon ik voor de eerste keer de baan op met regenbanden. Na een paar rondjes begon ik te wennen aan de grip en kon ik voor mijn gevoel lekkere rondjes rijden. Aan het einde bleek ik een 5e tijd gereden te hebben en dat was best goed!
Voor de races werd er geloot voor de startopstelling voor race 1 en 2, het resultaat van deze races zou de startopstelling voor de finale race 3 betekenen.
Race 1:
Na alle toestanden om de banden staan we bij de start van de race nog te dubben op welke band we van start gaan, regenbanden of slicks. Het is inmiddels al een tijdje opgehouden met regenen en de baan laat een droge lijn zien. Uiteindelijk besluit iedereen op slicks van start te gaan. Ik moet als 9e starten en bij de start kan ik direct een paar plaatsen pakken, ik lig een tijd 7e achter Danielle en heb moeite om haar te passeren. Toch lukt het haar in te halen en kon ik proberen het gat naar Bastiaan te dichten. Ronde na ronde voel ik dat ik steeds lekkerder over de baan ga, mijn kart heeft steeds meer grip en voor mij zie ik Sebastiaan worstelen met grip. Toch kom ik hem niet zomaar voorbij, maar als hij wijd gaat in de laatste bocht voor het rechte stuk zie ik mijn kans schoon en kan ik er langs. Ik sla snel een gaatje en kom ik nog dicht in de buurt van de nummer vier Tim, helaas duurt de wedstrijd niet lang genoeg. Een mooie 5e plaats een echte opsteker!
Race 2:
Bij de start van de race is het eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen nu regende het nog wel iets en was de baan geheel nat. Toch werd er getwijfeld omdat nog niet duidelijk was of de baan snel zou opdrogen. Op Jesse na, hij had niet de goede regenbanden, startte iedereen op regenbanden. Ik mocht starten vanaf plaats 3, kwam bij de start best goed weg en na de eerste bochten reed ik 4e. Al snel weet ik mijn 3e plek terug te pakken en vanaf dat moment was het rijden in de ruimte, ruimte voor en ruimte achter. Ik had best problemen om mijn kart op de baan te houden, ondanks dat ik het idee had veel grip te hebben. De omstandigheden waren verraderlijk. Naar voren kon ik niet aanvallen, maar van achter kwam Joey hard aangestormd. Ik kon hem uiteindelijk niet achter me houden en moest genoegen nemen met een 4e plaats. Voor mijn tweede sessie en mijn eerste wedstrijd op regenbanden een heel goed resultaat. Deze uitslag betekende dat ik voor de finale race mocht starten op de 5e plaats!
Race 3, Finale race:
Weer gingen we met twee soorten banden naar de opstelplaats. De regenbanden gemonteerd maar met een mogelijkheid op slicks te starten. Verder een ander tandwiel gemonteerd omdat ik de vorige race vond dat de kart niet reageerde zoals ik dat graag wilde. Aangekomen bij de opstelplaats begint het te regenen en was er dus geen twijfel over welke band, regenbanden!! Bij de start kom ik een beetje in het gedrang en schiet o.a. Tim snel voorbij, ik verlies drie plaatsen maar blijf rustig en zoek naar mijn ritme. Ik beland ook achter Jesse die op slicks was vertrokken. Het lukte mij moeilijk hem te passeren omdat hij zijn lijnen heel goed verdedigde, frustrerend hoe goed hij met slicks op de baan lag. Uiteindelijk naar een rondje of drie lukt het mij om er goed naast te komen en kan ik hem eindelijk voorbij. Snel kom ik aan bij Pascal en Thijs die mij ook bij de start voorbij zijn gegaan. Een aantal ronden duurt het en dan kan ik eerst pascal en daarna Thijs voorbij en lig ik 6e. Rustig naar de finish rijden is er niet bij omdat Thijs en Pascal vlak achter mij snelle rondes rijden, ik moest dus blijven trappen om mijn plaats te houden. Gelukkig kwam het bord met “last lap” snel, maar met Thijs aan mijn bumper geplakt moest ik ook die laatste ronde alles geven. Gelukt, 6e plaats, mooie gevechten, mooie wedstrijd!
De begon met veel stress dag, met een hoop onzekerheid en onduidelijkheid, maar eindigde positief, mooie wedstrijden, vooral omdat de regenbanden een nieuwe ervaring was. Elke wedstrijd wist ik in de een na de laatste of in de laatste ronde mijn snelste tijd te rijden. Elke wedstrijd kon ik mijzelf dus tot het einde verbeteren. Ik ben dus dik tevreden!! Het was een topdag, waar, op de banden na, alles tot in de puntjes top was geregeld! En ook nog een paar mooie kartschoenen gewonnen bij de loterij, KCL en Chrono, Dank je wel!
Moe maar voldaan, op naar de volgende race, 10 juni a.s. Zomeravond Competitie bij KartCentrum Lelystad.
Zodra ik weet wanneer dit wordt uitgezonden op RTL zal ik het zo snel mogelijk op Facebook zetten.