Eindelijk is het zover. Nadat ik vorig jaar aan de PTC Racing Cup heb geproefd op het circuit van Zandvoort, heb ik nu extra veel zin in de 1e sprintrace van het nieuwe seizoen. Net als bij het endurance racen, zorgt Jo Lambrecht met Oeste Kart ook nu bij de sprint cup voor de auto.
Voor Oeste Kart is het vroeg dag(nacht) met een behoorlijke rit vanuit België. Als we de sleutel van de pit box hebben, richten we deze in en leggen we aan de laatste hand aan de auto. Er wordt nog een sponsor sticker geplakt en er de transponder wordt gemonteerd. De auto gaat nog een keer samen met mij op de weegschaal en zo bepalen we de juiste hoeveelheid brandstof. Nog een beetje brandstof erbij en de auto en ik zijn klaar voor de 1e training.
Vrije training;
Ik start de training rustig aan. Ik heb inmiddels wel een keer getraind, maar ik moet het lekkere gevoel op dit circuit nog vinden. Het is koud weer en ik krijg de banden maar langzaam op temperatuur. Langzaam maar zeker kom ik in mijn ritme. Aan het einde van de training heb ik de 3e tijd op de klok staat. Het gat naar de nummer 1 is groot, maar het was een goede training en ik ben best tevreden.
Kwalificatie:
Voor de kwalificatie stellen we op bij de opstelplaats aan het einde van de pitstraat. Als we het sein krijgen om de baan op te rijden, rij ik door een kuil. Hierdoor schiet mijn uitlaat los. Omdat ik net de baan op ben, kan ik niet terug. Er zit niks anders op dan het 1e rondje rustig aan te doen en terug te keren naar de pits. Via de communicatie set van Syco heb ik mijn teambaas op de hoogte gebracht. Als ik binnenkom rijden staat alles al klaar. Door topwerk van mijn team is het euvel snel verholpen en zit de uitlaat weer vast. Met nog een goede 15 minuten op de klok voldoende tijd om er nog iets van te maken.
De 1e rondes neem ik de tijd om de banden goed op temperatuur te krijgen. In rondje 4 zet ik aan om in de 5e ronde mijn snelste tijd neer te zetten. Aan het einde van de kwalificatie blijkt dit goed voor de 4e plaats. Een prima uitgangspunt, ik zit er goed bij!
Na de kwalificatie worden alle auto’s over de weegbrug gereden. Iedereen moet de auto afleveren in het parc ferme. De auto’s worden gecontroleerd op diverse technische zaken. Het duurt erg lang en de starttijd voor de 1e race komt steeds dichterbij. Vervelend omdat er nog e.e.a. aan de auto moet gebeuren. Slecht 15 minuten voor de race kunnen we de auto’s ophalen. Snel nog even tanken en hup naar de startopstelling.
Race 1:
Als we de baan oprijden voor de opwarmronde vallen er een paar druppels. Als we stil staan voor de start begint het te regenen. Heel vervelend omdat ik deze baan met deze auto nog niet in de regen heb gereden. De omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde, dus gas erop. De lichten gaan uit en ik heb een prima start. Ik kan mijn plek behouden door de 1e paar bochten. Bij bocht 5 zie ik een gat en daar ga ik voor.
Helaas schat ik dat verkeerd in en moet ik stevig remmen omdat mijn voorganger een andere lijn rijdt. Hierdoor begin ik te glijden en raken we elkaar. Voor mij betekend het dat ik in eerste instantie denk dat ik een lekke band heb. Het team vertelt mij dat ik geen lekke band heb, maar erge uitspoor. Na de wedstrijd is duidelijk dat mijn stuurstang krom ik. Binnenkomen is geen optie, dus doorrijden en proberen de schade te beperken.
Een aantal keer een code 60 situatie helpt mij. Als we op volle snelheid race kan ik op het rechte stuk alleen maar toekijken hoe ik ingehaald word. Doordat mijn wiel scheef staat, kan ik geen snelheid maken op het rechte stuk….. balen! Uiteindelijk eindig is als 22e en krijg ik 2 plaatsen straf voor de actie.. Omdat ook voor mij rijders zijn gestraft mag ik race 2 als 23e starten.
Geen ideale situatie en eerst maar afwachten of het team de schade kan herstellen…. Ik krijg toestemming om de auto eerder op te halen uit het parc ferme. Het team heeft hierdoor meet tijd om aan de auto werken. Ook nu levert het team weer een topjob. Met behulp van een van mijn die-hard fans, Harold, is de auto op tijd klaar voor race 2.
Race 2:
Met veel vertrouwen in het werk van mijn team sta ik met een rustig gevoel aan de start. De auto voelt top in de opwarmronde en ik weet wat mij te doen staat. Het doel is in ieder geval top 10, dus er is werk aan de winkel. De lichten gaan uit! Ik heb een goede start en kan ik al voor het passeren van de startlijn meteen een plaats winnen.
De bochten erna en de hele 1e ronde is top en kom ik als 16e door. Door een aantal gedurfde acties kruip ik langzaam naar de top 10 toe.
Aan het einde van ronde 6 duiken ze voor mij, 5 auto’s dik, de 1e bocht in. Dat kan dus niet en er ontstaat een rare situaties. Auto’s schuiven links en rechts van de baan. Omdat ik 1e instantie de situatie voorzichtig bekijk, kan ik in 2e instantie 3 auto’s passeren. Helaas krijg ik van rechts wel een beuk. Maar met deze vette actie lig ik inmiddels 8e en zijn er kansen op meer. In de 8e ronde kan ik nog 2 plaatsen pakken en valt er een voor mij uit. P5 met nog 6 ronden te gaan. Wie weet zit er wel meer in….. Helaas is dat niet het geval, althans niet op de baan.
Ik kom als 5e over de finish. Waar ik in race 1 een straf had gekregen, waren nu andere aan de beurt. Het duurt en het duurt en met de gedachte van een 5e plaats ruimen we de boel op. De auto’s worden vrij gegeven door de wedstrijdleiding. We laden ze op de aanhanger en het team reist terug naar België. Lang nadat de wedstrijd is afgelopen, blijkt dat er 25 rijders worden bestraft. Voor o.a. rijgedrag en te hard rijden tijdens de “code 60”. Hierdoor schuif ik 2 plaatsen op en ben ik dus in race 2 alsnog op het podium terecht gekomen. P3, vanaf P23 💪💪 en beste Rookie! Na een heel teleurstellende 1e race is dit een heerlijk einde. Het harde werken in race 2 loont. Er is dus maar weer eens duidelijk dat je nooit je hoofd moet laten hangen.
Voor meer foto’s klik je op deze link
Dat is het dan. De eerste race dag van de PTC Racing Cup zit erop. Met 2 bekers, een grote glimlach en gemengde gevoelens gaan we naar huis. Ik heb duidelijk laten zien wie ik ben! Op naar de volgende race, 22 en 23 april voor de endurance cup op het circuit van Zandvoort!