Het seizoen van de Citroën C1 Racing Cup gaat van start. We zijn aangekomen op het circuit van Zolder en het team is er klaar voor. We starten met de 1000KM van zolder.
Zaterdag:
We beginnen het weekend op zaterdag. In de middag starten we met een teamoverleg. Hier bespreken we alle belangrijke dingen en bijzonderheden aan het weekend. Het regent op zaterdag en we bespreken de verwachting van het weer voor de zondag. Hierna volgde een los gesprek met de coureurs van beide auto’s waarin we bespreken wat de aanpak van het weekend zal zijn.
Ons plan voor de kwalificatie was snel duidelijk. Tristan zou beginnen en de snelste tijd proberen te zetten, daarna rijden Mathias en ik nog een paar rondjes. Dit plan ging precies als gepland. Tristan zet de snelste ronde neer en Mathias volgt daarna. Ik begin erg voorzichtig maar na een paar ronde krijg ik meer vertrouwen in de auto en begin ik het tempo op te voeren. De baan wordt steeds beter maar omdat het alleen ging om ritme zet ik niet meer echt aan. Aan het einde van de sessie blijkt de tijd van Tristan zoals gepland de beste tijd en dus hebben we Pole. Een heerlijk begin van het weekend!
Zondag:
De zondag begint vroeg, maar chill. Ik zit samen met Koen rustig formule 1 te kijken. Omdat ik als laatste rij kan ik rustig aan doen. Dan komt Mathias “De planning is veranderd”. Normaal gezien zou Tristan de race starten maar er was een verandering doorgevoerd en ik zou nu starten. Lekker op tijd voor de race…… met nog 30 minuten te gaan ben ik helemaal aangekleed en moet ik mij snel mentaal voorbereiden op de start. Vlak voor ik de auto in mag zit ik echt in “the zone”. Ik ben goed in mijn focus en weet precies wat ik wil doen. De start goed doorkomen en vanaf daar in de slipstream van nummer 1, remmen banden en benzine sparen. Zolder is altijd spannend m.b.t remmen en de banden dus daarin wil ik niet teveel pushen.
Ik start op nieuwe banden en omdat de baan nog nat is, heb ik het bij de start een beetje moeilijk. Het duurt even voordat ik mijn banden goed heb en ik verlies 4 plaatsen. Als de banden eenmaal op temperatuur zijn, kom ik snel in mijn ritme en pak ik de plaatsen weer terug. Ik kan comfortabel volgen bij P1 en we rijden de snelste ronden op dat moment. Na ongeveer 1 uur en 40 minuten rijden, slaat het noodlot toe. Om onverklaarbare reden word ik binnen geroepen door de wedstrijdleiding voor een drive through penaulty.
Als ik de baan weer op rij kom ik in een ongelukkige aanraking met een achterblijver en mijn auto is rechtsvoor erg beschadigd. De draagarm, fusee en stuurstang zijn krom. Mijn team doet er alles aan om de auto zo snel mogelijk klaar te krijgen en verwisselen dit allemaal in 20 minuten. Echt topwerk van de jongens. Helaas zijn het wel 20 minuten die we dus verliezen in de race. Hierdoor liggen we 10 ronde achter en is eigenlijk de race al gereden.
Als de auto weer de baan op kan rijden Mathias en Tristan. Beide rijden een heel goede stint en Tristan zijn zelfs de allersnelste ronde van de wedstrijd. Nog maar eens de bevestiging dat het reparatiewerk van de Kjell, Luca, Koen en een Portugese buurman van topkwaliteit is. Als Tristan de auto over de finish rijdt zijn we op een 32e plaats geëindigd, niet om over naar huis te schrijven.
Positief is in deze dat we alle drie bij de snelsten op de baan hoorden. We een top crew hebben. Nu nog een beetje geluk… Op naar de volgende race. De 24h van Magny Cours!!