Op zaterdag 10 december had de KNAF het TT Circuit Assen tot haar beschikking ter promotie van de autorensport. Autorensport licentiehouders en karters met de ambitie om over te stappen naar de autorensport kregen in Assen de kans om te proeven aan enkele raceklassen. Zo was onder andere Bas Koeten Racing aanwezig met enkele Ford Fiesta’s uit de Ford Fiesta Sprint Cup.
Calvin de Groot
Met heel wat meer circuit ervaring stapte de net 19 jaar geworden Calvin de Groot op TT Circuit Assen in een Fiesta van Bas Koeten Racing. De inwoner van Hoorn maakte zijn eerste indoorkartmeters op zijn zesde, waarna dit maandelijkse uitje al snel een wekelijkse bezigheid werd. De jonge Calvin groeide door naar het karten op buitenbanen, reed vervolgens in diverse kampioenschappen en behaalde daarbij in 2016 bij de Chrono een vijfde plaats in het Nederlands kampioenschap. Daarna volgde ook België en werd deelgenomen aan het BNL kampioenschap.
Het debuut in 2020 in de autorensport was meteen succesvol toen De Groot op Circuit Zandvoort de overwinning pakte in de Belgische C1 Racing Cup. “In 2021 ben ik vervolgens C1 Cup Junior kampioen geworden. Dit seizoen zijn we in de C1 Racing Cup drie keer op het podium geëindigd en heb ik in de PTC Racing Cup 14 bekers mee naar huis mogen nemen”, blikt Calvin de Groot terug. Alsof autosport daarmee nog niet genoeg van zijn tijd opeist, is hij ook nog als deelnemer actief bij KNAF Digital en bij deze online vorm van racen ook nog commentator. “Verder ben ik coach in de karting. Toen ik zelf daarin begon kreeg ik van alle kanten advies en ik vind het leuk om dat nu bij anderen te doen. Het is iets dat me ligt.”
Maar op TT Circuit Assen was daar dan de Ford Fiesta. “Ik wil doorgroeien en hogerop komen en daarbij viel de keuze logischerwijs op de Fiesta. Na een twintig minuten durende kennismaking twee jaar geleden bij een oriëntatie dag van de KNAF, was dit de eerste echte testdag. Wat een geweldige ervaring. Het was in het begin op de koude baan nog erg glad, maar na een tijdje konden, ook wat coach Laurens de Wit betrof, de slicks eronder. Die bieden zoveel grip, een compleet nieuwe ervaring. Gedurende de dag kreeg ik steeds meer vertrouwen en rolden er goede tijden uit de bus. Een Fiesta is serieus sneller dan de C1 Cup, dat scheelt zomaar 16 seconden per ronde. Ik ga er nu alles aan doen om het budget bij elkaar te krijgen om in 2023 mijn debuut te kunnen maken in de Ford Fiesta Sprint Cup.”
Bron: KNAF magazine, voor het hele bericht klik hier
Beide gestart in de karting en beide een andere weg bewandeld. En dan nu, 8 jaar later, toch weer samen op het circuit voor een test in dezelfde auto. Gaaf!