De eerste kartrace van het seizoen start in Mariembourg. Afgelopen december parkeerde ik de kart in de garage en door o.a. trainingen en races met de C1 en het beperkte budget is het niet gelukt om veel te trainen. Sterker nog, ik heb afgelopen week slechts één keer kunnen trainen op de baan van Genk. Omdat ik dus nog niet veel meters heb gemaakt dit jaar gaan we een dag eerder naar de wedstrijd als normaal. Een dag extra trainen en wennen aan o.a. mijn nieuwe kart.
Woensdag aangekomen was het even zoeken naar de camping, Google Maps was even niet onze vriend op de laatste meters. Na wat zoeken toch op de goede plaats aangekomen. Helaas staan we deze keer niet bij de kartbaan en moeten we elke dag met al onze spullen op sleep. Gelukkig is de camping dichtbij de kartbaan, slecht 5 minuten rijden.
De donderdag begint nat. De regen was voorspelt en dus regenbanden eronder en gaan. Ik begin de dag nog met mijn oude kart en bij de start van de dag hebben we wat pech en de eerste 2 sessies kom ik niet echt toe aan rijden en bij de 3e sessie blijkt de baan te droog voor regenbanden en door de wissel naar slicks rij ik deze sessie ook maar weinig. Een roestig begin maar in de middag kan ik lekker rijden en begin ik goed in mijn ritme te komen. Aan het einde van de dag heb ik toch een goed gevoel overgehouden. Omdat we vanaf vrijdag met mijn nieuwe kart gaan rijden beginnen we met het prepareren van de kart. Het meeste hebben we thuis al voorbereid, maar o.a. de stoel moet nog overgezet worden.
Op vrijdag gaat alles anders. Om te beginnen is het droog en dat zal de rest van het weekend zo blijven. Vanaf de eerste tot de laatste sessie gaat het lekker. Elke sessie kan ik helemaal rijden en weet ik steeds te verbeteren. De laatste sessie doen we een simulatie met nieuwe banden voor de kwalificatie en de pace was perfect. Het is een goeie dag, de kart werkt goed mee en ik eindig de dag met veel vertrouwen. Nog even de inschrijving regelen en op naar zaterdag!
Zaterdag:
Vandaag is de officiële training, 2 sessies met vrije bandenkeuze, 3 sessies met gescande banden met transponder, een technische keuring en als afsluiter de kwalificatie. De eerste sessie start ik met de afstelling waarop we vrijdag zijn geëindigd. Deze sessie gaat nog aardig, maar elke sessie erna wordt het moeilijker. Er komt steeds meer grip op de baan en het wil met de afstelling niet lukken. In plaats van steeds sneller word ik steeds langzamer en slaat de frustratie toe. Het is een hele moeilijke en zware dag waar we de afstelling niet voor elkaar kunnen krijgen. En nu dus een groot probleem. De kwalificatie staat voor de deur en met deze afstelling hoef ik het niet eens te proberen. Drama!
Na druk overleg met het team besluiten we een grote gok te nemen en de afstelling compleet om te om te gooien. Per slot van rekening kan het niet slechter zoals het nu gaat. Als de kwalificatie start probeer ik een goede plek op de baan te krijgen zodat ik een vrije ronde kan rijden. Het is druk op de baan en helaas lukt dit niet helemaal. Ik kom niet helemaal lekker uit met andere en het lukt uiteindelijk niet om de perfecte ronde te rijden. Gelukkig is de tijd wel een heel stuk beter als eerder op de dag. Helaas nog wel langzamer dan de tijd die ik vrijdag hebt gereden. Ik zal mijn heats voor zondag moeten starten vanaf de 28e plaats. Ver van ideaal, maar ik ga er volle bak voor!
Zondag:
Raceday! Vandaag staat een warming-up, 2 heats en de second chance finale of direct de finale op het programma. De eerste 30 van de 2 manches plaatsen zich rechtstreeks. De overige kunnen in de second chance strijden voor de laatste 6 plaatsen. De warming-up gaat prima. Ondanks dat deze kort is, ben ik tevreden. Voor de 1e heat pas ik de afstelling nog een klein beetje aan en ik ben er klaar voor.
Race 1:
Ik start op p28 en in de chaos van het eerste moment bots ik op mijn voorligger waardoor ik een klikbumper heb. Niet iets om mij nu druk over te maken, dat zien we na de wedstrijd wel. Toch is het een goede start. Al in de 1e ronde kan ik 5 plaatsen goed maken. Ik duik in elk gaatje wat er is. Door de strijd die ik achterin heb, verlies ik de aansluiting met het middenveld. In vrije ruimte lukt het mij om snelle rondes te rijden en met nog 3 ronden te rijden vind ik aansluiting bij plaats 22.
Ik merk dat ik duidelijk sneller ben dan de groep voor mij. Het lukt mij om in 1 ronde 3 karts in te halen. Ik lig nu p19 en heb zicht op p14. Ik ga er nog eens goed voor zitten en in de laatste 2 ronden lukt het mij zelfs nog om op te rukken naar P14. Fantastisch! Een heel strakke race waarin de snelheid er duidelijk goed in zit. Helaas krijg ik nog een straf van 5 seconde voor de klikbumper en eindig ik uiteindelijk als 18e. Tevreden, op naar de 2e heat.
Race 2:
Omdat de kwalificatie de startplek heeft bepaald voor beide races start ik ook nu weer op p28. Ook nu gaat de start goed en ik kom goed weg en in de eerste volle ronde kan ik oprukken naar p 23. Ik zit er weer goed in en zet weer een aanval in. Van ver rem ik diep in en wurm mijzelf ertussen. Ik ga iets meer over de kerbstone dan goed voor mij is. Mijn ketting raakt door het hobbelen op de curbstone uit positie en breekt…… einde race, balen! Ik baal enorm, ik ging zo goed….. dat word helaas de second chance heat rijden en proberen bij de laatste 6 te komen om alsnog de finale te halen. Lets go!
Second chance heat:
De second chance heat wil je eigenlijk niet rijden. Het is voor vele de laatste kans op een finaleplaats. Het gaat er altijd hard aan toe. Ook nu…. Bij de start kom ik goed weg. Bocht 1 en 2 gaan top maar in bocht 3 gaat het mis. Alsof ik de pech aan mijn kont heb hangen dit weekend. We rijden met z’n drieën bocht 3 uitgereden en ik word gesandwiched en rij zelfs over de rug van een jongen. Er staat zelfs bandenspoor op zijn helm. Bij het neerkomen glij ik op het gras en als ik weer op de baan ben gekomen, heb ik een achterstand van ongeveer 20 seconden en lig ik laatste (19e). In feite is de race verloren. Ik ben gefrustreerd maar wil me toch niet laten kennen.
Ook nu ga ik er goed voor zitten en probeer er het beste van de te maken. Dan maar een persoonlijk beste rijd rijden of zo. In de 3e ronde lukt het mij de 1e te achterhalen en in te halen. Langzaam kruip ik naar de achterkant van het veld. Mijn rondetijden zijn prima, ik rij een halve tot een hele seconde sneller en ik rij hard op de groep voor mij af. Met nog 4 ronden te gaan sluit ik bij dat groepje aan. Het lukt mij ze alle 5 in te halen en ik lig 13e. Dit is het maximale. De heat is bijna klaar en het gat naar de volgende is te groot. Aangezien alleen de 1e 6 doorgaan naar de finale is het voor mij klaar. Met al die pech ben ik er ook een beetje klaar mee! Inpakken en ….
Vanwege de pech een weekend om gauw te vergeten, maar met de rondetijden die ik uiteindelijk gereden heb en de vele inhaalacties die ik heb gemaakt toch ook wel een weekend waarin de potentie zichtbaar is, ik veerkracht heb laten zien en toch ook de kwaliteit om snel in te halen. Op naar de volgende race op het circuit van “De Landsard” in Eindhoven.