We vertrokken donderdag om 13.00 uur, 5 ½ uur later kwamen we aan in Mariembourg. Wat een rit! Eenmaal aangekomen was de paddock nog leeg en hadden we een plaats voor het uitzoeken. Inmiddels schoot de tijd al lekker op en het was dus zaak de caravan en tent snel op te zetten. Met het invallen van de duisternis ging de laatste haring de grond in. Tijd om een lekker hapje te gaan eten. Tegenvaller, er was nog geen stroom! Gelukkig hadden we hier rekening mee gehouden en stond de aggregaat achter in de bus. Hup, die herriebak aan en toen was er licht! En verwarming want ook nu zouden we die hard nodig hebben. Alles was nu gereed voor een mooi weekend karten.
Vrijdag morgen vroeg op, heerlijk geslapen. Na het ontbijt was het tijd en mocht ik voor het eerst de baan op. Het had ’s nachts geregend en de baan was nog nat. Regenbanden waren dus noodzakelijk. Het was rustig en het leek alsof ik een privé kartbaan had. Ik kon dus in alle rust de baan verkennen. Aan het einde van de ochtend was de baan droog en konden de slicks eronder. Omdat het hier en daar nog een beetje nat was moest ik wel goed opletten om er niet zomaar af te schieten. Langzaam werd de baan beter en gingen de rondetijden omlaag. Toen ik eenmaal het idee had vrij te kunnen rijden zette in mijn GoPro op de kart zodat ik ‘s avonds mijn rijden kon controleren. Alles leek op rolletjes te gaan tot dat mijn startmotor het begaf. De ene keer deed hij het niet het andere weer wel. Waardeloos! Gelukkig kregen we hulp van Marc Wolfs, hierdoor konden we aan het einde van de dag een reserve startmotor monteren. Tot het einde van de dag redde we het nog met een tik op de startmotor tijdens het starten, gelukkig want zo kon ik mijn dag goed afmaken. Ik had veel rondjes gereden, toch al wat gezocht naar een juiste afstelling en elke sessie mijn tijd iets aangescherpt. Een productieve dag.
De zaterdagochtend begon nerveus. De vorige avond hadden we een andere startmotor gemonteerd. Helaas was deze niet goed genoeg en kregen we de kart niet aan de praat. Gelukkig had Marc nog een startmotor bij zich en konden we die monteren. Inmiddels wisten we hoe de startmotor vervangen moest worden en was dit een fluitje van een cent. Na de montage was het starten en lopen en dus kon de nieuwe dag beginnen. Het was koud, vroor een paar graden…. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ik had vrijdag avond gebruikt om mijn beelden op de GoPro na te kijken en dat betaalde zich uit. Meteen de eerste sessie was ik een seconde sneller dan de laatste sessie vrijdag. Die was vast binnen. Anders als vrijdag was het nu wel druk op de baan. Waar vrijdag voor het grootste deel ging om het rijden van rondjes zouden we ons vandaag concentreren op de perfecte afstelling. Met 2 sessies van 15 minuten, 2 sessies van 20 minuten en 1 sessie van 10 minuten was er behoorlijk minder tijd als vrijdag. Het was dus zaak de tijd goed te benutten. Tussendoor konden we de banden voor de wedstrijd ophalen en moesten we ook nog langs de technische keuring. Gelukkig bleek alles in orde en konden we ons concentreren op het rijden.
De tijd verbeterde wel per sessie, maar niet veel. Met nog een ingefluisterde truc was de focus top en lukte het ook nu weer elke volgende sessie de tijd te verbeteren. Aan het einde van de dag was de tevredenheid groot en was het tijd om de kart in gereedheid te brengen voor zondag, de wedstrijd.
Zondagmorgen startte onzeker. Bij buitenkomst bleek er een beetje sneeuw te liggen. Dit was gelukkig maar een beetje. Helaas vroor het behoorlijk en bleek dit kwalijk voor de baan. De organisatie en wedstrijdleiding hadden alle rijders bijeen geroepen om weerssituatie te bespreken. Op diverse plaatsen, o.a. de witte lijnen was het glad door ijzel. Gevaarlijk dus. Besloten werd om de training en de kwalificatie te laten schieten en als het weer het zou toelaten te startten naar aanleiding van een loting door de pc. Wachtend in de caravan hoorde wij op een bepaald moment Frens, de omroeper over het circuit schallen. De baan bleek goed genoeg om een training te rijden. Een half uur werd de baan vrij gegevens en zo kon de wedstrijdleiding zien hoe dit zou verlopen. Snel in de kleren dus en hup, gas. In eerste instantie erg voorzichtig, het zou erg zuur zijn om de kart hard naast de baan te parkeren. Toch bleek het best mee te vallen en al snel zat de gang er goed in en werd besloten om de wedstrijd van start te gaan. Door loting was bepaald dat ik al 2e mocht starten, spannend…..
Race 1:
Zoals gezegd mocht ik dus als 2e van start. Voor de wedstrijd werd er nog op gewezen dat we rustig moesten oprijden en dat iedereen goed in lijnen van de corridor moest rijden omdat anders de starts zou worden afgebroken. De start verliep super want na de eerste bochten kwam ik als leider voor het veld te liggen. Ik kon dit 1 ronde volhouden maar daarna verloor ik snel plaatsen. Met name aan het einde van het rechte stuk was ik de pineut en schoot de een na de andere ronde mij iemand voorbij. Gelukkig eindigde ik niet als laatste. De reden van de terugval was te wijten aan een te hoge bandenspanning. Jammer want dit gebeurde ons ook in Genk…… Voor race 2 was dit dus een verbeterpunt. Uiteindelijk eindigde ik op de 11e plaats. Om te voorkomen dat ik in race 2 weer aan het einde van het rechte stuk zoveel zou toegeven veranderde we nog iets aan de afstelling. Klaar voor race 2.
Race 2:
Deze race zou starten in omgekeerde volgorde als race 1, ik moest dus als 11e starten. Nu lukte het ons niet om een goede start te maken, doordat er te vroeg uit de corridor werd gereden werd de start afgebroken. In de tweede poging ging het wel goed en mochten we van start. Ik ging als laatste de bocht in maar glipte 2 bochten later met een mooie inhaalactie naar p5. Helaas kon ik deze niet vast houden en langzaam zakte ik terug naar p10. Deze kon ik goed vasthouden. Ik kon net niet bijblijven bij mijn voorganger maar van achter had ik een veilige marge. Uiteindelijk finishte ik op p10 maar kreeg ik nog een plaats omdat mijn voorganger bij de start zijn bumper had geklikt wat hem op een straf van 5 seconde kwam te staan. P9. Ik had een lekkere wedstrijd gereden, deed lekker mee en had vertrouwen in de volgende race. Mijn startpositie voor race 3, P9
Race 3:
Vanaf P9 had ik weer een top start. Er werd het nodige geduwd en hierdoor kon ik tussendoor weer een paar plekken pakken en kwam ik door na de eerste ronde op P6. Helaas kon ik deze plaats niet vasthouden en zakte ik terug. In de tweede ronde probeerde ik mijn positie te verdedigen maar koos ik de verkeerde kant. Hierdoor raakte ik van de ideale lijn en verloor ik drie plekken. P9 had ik op dat moment stevig in handen maar ik werd van achter wel langzaam bijgehaald. In Bocht 3 werd ik voorbij gestoken, in bocht 4 probeerde ik dit goed te maken, reed zij aan zij en ontving een dikke beuk, helaas was p10 en snel p11 mijn deel. Ik verloor in 1 ronde helaas 2 plekken. Toch kon ik aanhalen op mijn voorganger en kon ik hem in de laatste ronde bijhalen. In deze laatste ronde had ik 1 kans hem in te halen en dat lukte met een prachtig diepe uitremactie. Ik kwam van 2 lengtes achterstand maar wist de bocht mooi te stelen. Het was de laatste ronde en ik hoefde alleen het rechte stuk te verdedigen en dat lukte. Ik kwam als 10e over de streep. Later bleek dat ik als P9 werd geklasseerd. Mijn voorganger kreeg een straf voor de beuk die hij mij uitdeelde, dit werd door de wedstrijdleiding bestraft als onsportief. De andere plek kreeg ik omdat er weer een bumper was ingeklikt. Het was een mooie wedstrijd waar ik veel strijd heb kunnen leveren, ik kwam met een trots gevoel van de baan. Vooral de laatste actie voelde erg goed.
Uiteindelijk was een 9e plaats overall een prachtig resultaat. Het verschil in rondetijd was in Genk nog 1,3 a 1,4 seconde en dit weekend was dit nog maar 0,7 seconde. Ik had enorme progressie gemaakt, geweldig! Op naar de kartbaan van Kerpen, de thuisbaan van de legendarische Michael Schumacher, nu al zin in!!