Lang heb ik uitgekeken naar deze race, de race van Magny Cours. en nachtrace! Afgelopen jaar ging de race voor ons niet door vanwege Corona, maar nu staat niks ons in de weg. De weersvoorspellingen zijn slecht, maar dat mag de pret niet drukken. 12 uur spanning onder barre omstandigheden, een geweldige ervaring!
12 uur racen is op zich geen probleem, 12 uur racen door de nacht is een uitdaging, 12 uur racen door de nacht onder deze omstandigheden op een baan waar je nog nooit gereden hebt is een opgave! Waar ik normaal in mijn voorbereiding veel train in de simulator, was dit nu niet mogelijk. Mijn games hebben de meeste banen, maar helaas niet Magny Cours. Slechts een enkel filmpje op YouTube heb ik kunnen bekijken.
Donderdagochtend vroeg stappen we in de auto en beginnen we aan onze reis. Met de caravan naar Magny cours is op zich al een opgave. Met de drukte rond Parijs hopen we na 12 uur rijden aan te komen op het circuit. Uiteindelijk na 11,5 uur rijden staan we op de paddock van het Franse circuit. Als we onze plek hebben gevonden en de caravan staat zijn we net op tijd om de voetbalwedstrijd Nederland-België te kijken! Nederland wint met 4-1 en dat vond niet iedereen leuk 😉
Tijd training:
De vrijdag begint zonder vrije training. Het is direct serieus en dus kwalificatie. Voordat ik de baan op ga krijg ik wat tips over de baan en hoe je welke bochten het beste kunt nemen. Tristan heeft als 1e en Fabrice als 2e gereden en ik stap als 3e rijder in. Als ik de baan op ga, hebben we op dat moment de pole tijd in handen. Al snel voel ik mij erg comfortabel in de auto. Na 5 rondjes kan ik al redelijk meerijden met de pace die er vooraan gereden word. Na ongeveer 30 minuten rijden voel ik mij erg goed en voel ik de flow van de baan. Als mijn stint er uiteindelijk op zit stap ik met een goed gevoel uit. We hebben uiteindelijk de 2e tijd neer gezet en dat wordt dus onze startpositie. Klaar voor de race!
Race:
De strategie is besproken en Tristan gaat de start voor zijn rekening nemen, Fabrice als 2e en ik als 3e en zo wisselen we de race door. Vlak voor de start wordt Tristan echter ziek, te ziek om te rijden. We moeten schakelen en afgesproken wordt dat ik de start neem. Ik ga snel nog even wat eten en drinken en maak me vervolgens klaar om te starten.
De lampen gaan aan, de spanning neemt toe, de lampen gaat uit en we zijn vertrokken. Het is inmiddels gaan regenen en dat maakt het begin niet makkelijk. We zijn van start gegaan op een set nieuwe banden en die hebben de eerste 2 rondjes in de regel altijd wat meer moeite om de goede grip te krijgen. Dus extra behoedzaam en iets voorzichtig kom ik de eerste rondes door, maar zak wel terug naar de 8e plaats. De regen is behoorlijk en op een natte baan is het altijd lastig om de goede lijn te vinden. Ik blijf kalm en gedurende mijn stint rijden we weer langzaam naar voren. Langzaam gaat de zon onder en wordt het steeds donkerder. Ook vanwege de dikke wolken en de regen wordt steeds heftiger én is het gaan onweren.
Voor het eerst dat ik in een heuse storm rij. Toch voel ik me op mijn gemak in de auto. Ik zorg dat ik de auto op de baan houd daar waar andere crashen. Als in de 10e ronde een auto crashed en zo vervelend staat dat de veiligheid in geding is, grijpt de wedstrijdleiding ingrijpt en stuurt de safetycar de baan op. Gelukkig was dit snel opgelost en na 4 rondes kunnen we weer. Na 50 rondjes zit mijn stint erop, ik rij op dat moment P4 en ben erg tevreden. Wisselen dus, de beurt aan Fabrice. Ik geef hem bij de wissel nog wat tips en spreek hem moed in. Het is listig op de baan, GO!
Onder zeer moeilijke omstandigheden racen en dan ook nog in het donker. Het licht van de andere auto’s helpen soms, maar zorgen af en toe voor schittering waardoor het maar gokken is of je op het juiste moment instuurt. Echt spannend. Fabrice rijdt een prima stint, voor het écht de eerste keer in de regen en dan ook op een onbekende baan en meteen in het donker. Pfff, hij doet het prima, houd de auto op het asfalt. Een ander niet en crashed flink, eerst “full-corse-yellow”, maar dan toch de safetycar. Tijd om een pitstop te maken. Fabrice komt als P6 de baan af. Ik mag weer!
De pitstop tijdens de safetycar geeft ons een voordeel, we verliezen minder tijd op de baan en komen voor de safetycar weer op de baan. Én ik kan dus doorrijden en achteraan aansluiten waardoor we ook voordeel hebben. Met de pitstop verliezen we slechts 1 plaats en liggen we P7.
De safetycar blijft lang op de baan duurt ruim 45 minuten. Meer ook omdat de omstandigheden zo slecht zijn door de hevige regen dat de organisatie dit besluit i.v.m. de veiligheid. Na 10 rondjes is het verantwoord genoeg en wordt de groene vlag weer gezwaaid. Met het goede gevoel van de 1e stint, ga ik volle bak in deze stint. Ik heb enorm veel vertrouwen in de auto en heb mijn hoofd gezet om zoveel mogelijk tijd goed te maken. Ik rijd in een moordend tempo, 2 a 3 seconde sneller dan de kop van het C1 veld. Dat vertaald zich uit in super rondetijden en veel inhaal acties. Uiteindelijk is niet elke inhaalactie een positie in de race omdat er de safetycar veel auto’s en dus ook achterblijvers bij elkaar rijden.
Voor de stint hebben we afgesproken door te rijden tot de tank leeg is. Ik zit lekker in de race en mijn tank is nog lang niet leeg (lampjes knipperen nog niet) als ik een oproep krijg om binnen te komen. “Nee! Mijn tank is nog niet leeg!” roep ik iets geïrriteerd. Je moet klinkt het vanuit de pit box, “je maximale tijd die je mag rijden zit er bijna op, je rijdt al bijna 3 uur!” Whoo, die had ik even niet in de gaten. Als ik binnenkom voor de wissel liggen we P4. Wat een top tint. Als Fabrice is ingestapt is het voor mij tijd voor een kort slaapje. Ik sta nog stijf van de adrenaline, maar ik moet echt even om ook die laatste stint maximaal te presteren.
Omdat we de race slecht met zijn 2e rijden, is de pit stop strategie erg belangrijk. Hoe lang kunnen we op de tank, hoe komen we uit met safetycar tijd. Als Fabrice instapt voor zijn 2e stint is er nog 4 uur en 25 minuten te rijden. Normaal rij je 2 uur op een tank en dat zou betekenen dat we nog een extra pit stop moeten maken, wat we niet willen.
Ook nu rijdt Fabrice een prima stint. De lastigste zeggen ze. Hij racet het licht tegemoet, de opkomende zon en daarbij de schitteringen op de natte baan. Als hij binnenkomt voor zijn pitstop liggen we P6 en heeft hij ruim 2 uur gereden. Geen safetycars, geen “full-corse-yellow”. Met nog 2 uur en 15 minuten te gaan is het heel kritisch of we de streep gaan halen zonder extra stop!
Als ik de baan op ga voor mijn laatste stint liggen we 7e. En of het zo moet zijn is er een safetycar. Het hele veld schuift in elkaar en ik zit in dezelfde ronde als de nummer 5 en 6. Er zitten weliswaar een aantal auto’s tussen, maar er is nog alles om voor te racen. Met nog 2 uur te gaan barst de strijd om de 5e plaats los. Al snel ben ik langs de achterblijvers en heb ik een rondenlange strijd om plek 6, die ik uiteindelijk weet te pakken. Op naar P5. Ook nu racen we rondenlang bumper aan bumper en wisselen we af en toe positie. De omstandigheden zijn nog steeds lastig, maar het lijkt wel of dat er niet meer toe doet.
Klik hier voor het laatste gevecht door de laatste bochten
De ronden tellen af en uiteindelijk is het heel close op de finishlijn. Ik lig op dat moment P6 en kan P5 bijna voelen. We razen de laatste bochten door. Voor ons rijden 2 achterblijvers. Hij pakt ze buitenom en ik schiet er binnendoor langs, de kortere lijn. Op de streep blijk ik toch 6e geworden. Met een verschil van 0,125 seconde na 12 uur racen in barre omstandigheden. Wauw wat gaaf! Het was een hele mooie ervaring en een super avontuur. We hebben alles gegeven en dan is P5 een prima resultaat. Én we blijven P2 in het kampioenschap!!
Ook voor het team was het een prachtige race. Alle drie de auto’s aan de finish!! P6, P7 en P14, en ook dat is een heel mooi resultaat. We gaan met een tevreden gevoel naar huis.
Voor meer foto’s klik je op deze link
De volgende race is al snel. 23 en 24 juli racen we de 24h van Portimão. Ik ben er klaar voor!